Skamfläckar, kvinnlig rösträtt och partisjälar

Gamla skamfläckar har alla partier.

Vänstern tog bort sitt K, men räknas fortfarande som kommunister bland många.

Sossarna gav oss på 80-talet löntagarfonder, pomperipossaskatt och fulla ersättningsnivåer.

Moderaterna kämpade för hundra år sedan emot allmän och kvinnlig rösträtt.

Spelar det någon roll idag?

Man kan göra det lätt för sig och säga att det är partiprogrammet som räknas – men ett parti har ju en sorts själ, som består av de människor som samlats under samma tak för att de tycker likadant, och som fortsätter tycka fast partiet ändrat sitt budskap utåt. Rimligtvis tar det en generation, dvs 20 år, att verkligen ändra riktning, även om det går gradvis och föralldel börjar med partiprogrammet.

När man röstar på ett parti ger man en grupp människor, inte bara partiledaren, rätt att härja fritt i riksdagen i fyra år. Därför får man göra sin bästa möjliga bedömning av vad de tänker hitta på när de väl kommit dit.

Vänstern, kommunister eller inte, har sagt att de kommer att jobba för att införa sex timmars arbetsdag med bibehållen lön, vilket i praktiken innebär att alla timlöner för svenska löntagare pang bom höjs med 33%. Sedan händer flera saker. En massa, kanske i princip alla, exportföretag slås ut, och vi får dessutom en sjuhelsikes aldrig förr skådad inflation, där kronan faller som en sten. Därefter får vi massarbetslöshet. Det är självklart för de flesta att ett land som inte lyckas producera något som andra länder vill köpa inte får in några pengar. Sedan blir vi ett land av enbart offentliganställda, och sådana känner vi till: gamla Sovjet, Cuba, Nord-Korea gamla Kina… Ja, så var vi tillbaka vid det där bortplockade K:et…

Är det troligt att de kommer att genomföra detta nästa mandatperiod? Risken är minimal så länge som de håller sig på sin nuvarande procentnivå. Socialdemokrater och miljöpartister kommer inte att gå med på det, och egentligen vet Ohly att det är en korkad idé också – han lyckas bara inte få folket omkring sig att fatta det.  Men det står där, i partiprogrammet.

Tror vi att Socialdemokraterna kommer att återinföra pomperipossaskatten? Näe. De verkar vara på väg att ge upp drömmen om 80-talet – här tar de på sig skulden för 90-talets kris, som  hittills påståtts skapats av Bildt. Det kommer kanske att ta ett tag att få alla med på den skutan, men eftersom de regerat ganska många år sedan 1990 utan att försöka sig på något återinförande känns det rätt tryggt.

Tror vi att moderaterna kommer att försöka inskränka den allmänna rösträtten och återinföra dödsstraff? Ja, var och en får väl göra den bedömningen.

Sverigedemokraterna skapades av skinnskallar, nazister och rasister. Hela grundtanken, dvs partiets själ, bygger på att svenskar ska vara svenska och äta sill och potatis istället för falafel. Alla spår av rasism har nu sedan några år tillbaka plockats bort ur partiprogrammet av Jimmie et al. Men partiet administrerar en site, ungsvensk.se, där extrema åsikter får vädras utan någon större moderation.

Du som känner och bryr dig om någon som inte är född i Sverige – adopterad eller invandrad – och samtidigt överväger lägga din röst på SD eftersom ”de ju inte är rasister längre”: gå in och kolla där. Fundera sedan över om partiets inriktning bara handlar om att vara lite smått begränsande när det gäller asylsökandes bedömningar, eller om det finns en agenda bland deras riksdagskandidater som inte står i partiprogrammet.

Man kan säga att ”de kommer ändå inte att få mer än sisådär fem procent”, så det är lugnt, jag vill bara röra om lite… Men tänk om alla som röstar på dem tänker så.

Läs: Jag är inte Rabiat. Jag äter pizza.

Rättelse: Sedan jag sist var inne på ungsvensk.se – förrförra veckan – har partiet släckt ner siten och omdirigerar nu trafiken till sitt ungdomsförbund.

Länkar: AB, AB, AB, ABSvD

Jimmie och Anti-Y-demokraterna

– Det är ju så här, käre Jimmie, att du har ett Y-namn.

– Näe, det slutar på ie.

– Jo jag förstod att du skulle hävda det, men det spelar ingen roll i det här fallet. Alla vet att män med Y-namn är brottslingar. Värstingar. Ja.

– Men jag har bara fått en P-bot. Jag har inte begått något riktigt brott!

– Ja, men… det är ingen ursäkt! Det är bara så med såna som du. Ni passar inte in. Ni kan inte leva efter samma lagar som vi andra. Inte följa de samhällsregler vi satt upp. I ett riktigt, svenskt samhälle har man inte sådana namn. Det är en ful import. Riktiga namn är Torbjörn, Nils och Sven. Sven är bäst.

– Men det där med Y-namn och värstingar är faktiskt inte alls bevisat. Det finns ingen riktig forskning.

– Men alltså. Att det inte finns någon forskning beror ju bara på att regeringen mörkat fram till nu. Riksdagen. Journalisterna. De vill inte att vi ska få veta. Hade de verkligen skött sina uppdrag hade sanningen om Y-barnen kommit ut för länge sedan. Men vi har vår egen forskning, vi i Anti-Y-demokraterna. Vi har använt oss av kvalificerade medlemmar för att ta fram ett verkligt bra faktaunderlag.

– Ie. Jag stavar med ie.

– Jag har ju redan sagt att vi inte kan göra någon skillnad. Vi måste sätta gränser, och vi har satt dem vid det som låter som Y. Stavning kan vi inte ta hänsyn till.

– Jaha. Så vad händer nu då?

– Jo. Sveriges befolkning röstade på Anti-Y-demokraterna, och nu har vi använt vår vågmästarställning till att skapa nya lagar som gör att de med riktiga svenska namn får bo kvar. Du måste lämna landet. Du har dessutom genom din P-bot visat att du inte klarar av att leva efter våra lagar och regler.

– Men jag är ju född här… Jag har aldrig bott någon annanstans…

– Du vet, jag känner ingen empati. Jag vet allt om vad ni håller på med. Jag känner till Komplotten.

– Komplotten?

– Komplotten för att ta över Sverige. Japp. Ni tänker föda massor av barn, som ni ger Y-namn. Sedan får de Y-barn. Till slut kommer ni att ta över hela Sverige, och tvinga alla människor med riktiga namn att byta till Ronny och Sally. Via lagar du vet. Det pågår en successiv anpassning i samhället, som gör att om vi inte agerar nu kommer folk snart inte inse att ni inte hör hemma här. Ni har snart förstört hela det här landet. Fatta vad pengar vi kommer att få över till vård, skola och omsorg när ni försvinner…

– Hurdå?

– Jamen det är ju självklart. De av er som jobbar kommer ju lämna ett jobb som någon annan kan ta över, eftersom ni tagit det från svenskar med riktiga namn. Och har ni inte jobb är ni ju också en kostnad för samhället. Så alla tjänar på att ni försvinner. Annars kommer ni att ta över och vi andra kommer inte att kunna bo här.

– Men men men det är ju ni som inte tycker jag ska få finnas i Sverige…

– Det är skillnad. Y-namnen är nya. Vi som heter Per och Anders, vi hör hemma här. Det gör inte du.

Länkar: ABSvD, SvD, SvD, Sydsvenskan, SVT, Expressen